Fysiklagar

Einstein kan aldrig ha haft ett normalt jobb, helt klart. Annars hade det inte tagit honom flera år att klura ut att tid inte är en enda konstant dimension. Inte för att på något sätt förringa gamle Albert, jag högaktar honom (och hans fru som gjorde lika mycket av hans arbete som han själv!), men på ett stressigt låglönejobb är fysikernas mysterium en självklarhet. Det krockar lite med kundernas normala tidsuppfattning när jag beklagar att något dröjer 2 minuter, och får det att låta som en kvart, för att sedan komma på hur mycket (lite!) 2 minuter är när man håller på att missa en buss exempelvis. 2 minuter hos oss är en väldigt lång tisdrymd. Det kan förklaras med att koncentrationen är på en sådan hög nivå att man uppfattar exakt varje sekund (påhejad av nedräknarna på maskinerna), något som man inte gör i vanliga fall. Hjärnan håller högsta perceptionsnivå hela tiden, så att säga.

Dessutom tror jag att de där fyra extra oupptäckta dimensionerna som fysikerna pratar om, som tydligen ska handla bl a om tid, existerar på mitt jobb. Dom ligger där i hörnen och stör tiden, saktar ner den och kröker rumtiden. Jojo. Vänta och se bara.

Kommentarer
Postat av: maria

Oj vad jag känner igen mig! Två minuter känns som hur länge som helst, men jag tror att det är för oron det skapar. Antingen kommer man glömma bort vad som är beställt och att det ska delas ut, samt "till-vem-var-det-nu-igen?".

Eller så är det oro över att vissa kunder kommer fram och skriker om "hur jävla hungriga de är!" och att de "faktiskt har väntat 15 minuter!!" (vilket brukar vara 4 min).

2008-01-06 @ 23:38:08
Postat av: Martin F

Märkligt är också att timmen mellan 12 och 13 egentligen varar i tre-fyra timmar. Einstein refererar detta i flera av sina avhandlingar som "snabbmatstimman".

2008-01-07 @ 09:25:19
Postat av: Axel

Den allmänna relativitetsteorin är ingenting mot hur relativ tiden blir i vårt samhälle! Tiden är lite som pengar, skulle inte förvåna mej om tid gick att reglera ekonomiskt som pengar, med riksbank och ränta och växelkurs och allt.

Det måste också vara så att det bildas katastrofpunkter och veck i dom extra dimensionerna i rumtiden, där information kan förstöras. Fysikerna misstänker det i.a.f., svarta hål är ett exempel. Glömskan som kan uppstå på jobbet måste vara ett annat.

2008-02-05 @ 20:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback