Helhelg

Den här helgen jobbade jag varenda dag, som oftast när jag inte jobbar långa nattpass. Det var inte särskilt långa pass, men ganska slitsamt. Som vanligt när det är långhelg så går vanliga människor med dagjobb ut och super, shoppar och äter upp sina pengar. Med andra ord så var det rush i princip hela dagarna. I vanliga fall (undantaget lönehelg) blir det i alla fall pauser någon halvtimme då och då. Men inte i helgen. Jag stod i kassan nästan hela tiden, vilket komplicerades av att jag hade ont i halsen och var förkyld. Termen "service minded" är något som man tar till sig väldigt snabbt, har jag märkt. Innan jag började jobba fanns det inte i min värld att vara artig mot dryga snobbar som ser ner på en. Inte heller att ursäkta sig inför folk för att man är människa och inte robot eller "personal". Nu stod jag där och gjorde allt för att kunderna inte skulle märka att jag snorade och nös. Fick springa in i köket och snyta mig flera gånger, men i och med den konstanta rushen så blev det väldigt svårt att hinna med det till slut.

Dessutom är halsont och serviceyrken inte en särskilt bra kombination. Efter några timmar på lördagen väste jag snarare än pratade när jag tog emot beställningar. Men å andra sidan så var inte det mitt problem, så jag beslöt att strunta i vad kunderna kunde tycka. Så blir det till slut, man orkar inte hålla uppe robotmasken hur länge som helst. Det blir ohållbart. Det var arbetsledarens problem, som satt mig på kassan hela dagen. Han kunde ha satt mig på nått annat istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback