Korkade idioter

Alla vet att barnmål innehåller leksaker, okej? För några dagar sedan stod jag i kassan som vanligt, och in kommer en mamma i kanske 35-årsåldern med två barn. Hon beställer två barnmål och något åt sig själv. Så långt allt väl. När jag börjar packa ihop hennes beställning och hon ser leksakerna kommer plötsligt kommentaren.

"Du, ni har inga tjejleksaker också? Eller finns bara den här?"

Jävlar vad sur jag blev. Nu får man ju inte visa sånt, men jag kunde inte låta bli att svara i kort ton att leksaken var den enda vi hade och att den var könsneutral. Jag fick ett besviket "jaha.." till svar. Resten av dagen planerade jag att trycka upp ett häfte med rubriken "Kort introduktion till könsroller för korkade idioter" att dela ut vid passande tillfällen.

Men det finns värre saker. Ett tag hade vi verkligen en rosa och en blå leksak. Instinktivt packade jag alltid "fel", och blev med tiden rätt bra på att gissa könstillhörigheten på kundernas små ögonstenar som inte var med fram till kassan.  Men såklart tänkte inte all personal så. Droppen var när en i kassan frgade en mammakund "Ska du ha tjej- eller kill-leksak?". Människor...

Kommentarer
Postat av: Martin

Jo, man vill bara svara "du ska nog se att det inte blir några problem om din son får leka lite med en rosa leksak"

2007-06-19 @ 12:05:29
Postat av: O-linda

"Du, ni har inga tjejleksaker också? Eller finns bara den här?"
Människor som inte har någon genusanalys tror alltid att de försvarar sitt barns intressen när de säger sådant. Ge mig genusvetenskap i grundskolan eller ett slagträ med spikar i..

2007-06-19 @ 22:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback