Jobbtider som förhindrar fritid

Jag jobbar generellt sett alltid korta pass. En 3-4 timmar om dagen. Vissa tycks tycka att det är ett bra sätt att jobba, då vi skulle få så mycket fritid och samtidigt ändå jobba tillräckligt mycket för att få en hyffsad lön.

Så fan heller. För det första medför det att du jobbar varje dag om du över huvudtaget ska tjäna något värt att tjäna. Som oftast har du en dag/vecka ledig, och då har du jobbat de sex andra dagarna. Den lediga dagen består mest av återhämtning från arbetandet och inte av något som jag skulle kalla fritid. För min del handlar det om att sova och äta.

Åter till de korta passen. En anställning som denna gör att man jobbar varje dag, men endast några få timmar. Samtidigt som du inte tjänar mer än 200 kr (efter skatt) så är din dag ändå uppbokad. Du kan inte resa någonstans, ta en öl eller ens gå ut kvällen innan då minsta bakfylla inte tolereras. Resultatet blir ett liv som kretsar kring en aktivitet som du ägnar endast några få timmar av dygnet åt. Jag tycker inte att det är ett bra sätt att leva på, det gör jag faktiskt inte. En del hävdar att det är soft att kunna jobba deltid och ha mycket fritid, men de som säger det jobbar alltid inom andra branscher med betydligt högre löner. Tro mig, det är inte soft om du jobbar sex dagar i veckan och ändå tjänar kanske 3000-3500 kr efter skatt. Jag skulle ge vad som helst för att 9-5 - jobb måndag till fredag.

Jag har försökt förstå varför arbetstiderna är fördelade såhär. Det enda jag har kommit fram till är att längre pass ger berättigande till lunch, men den är obetald så det känns inte som det rätta skälet. Jag ska fundera mer på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback