Kundguide

Jag har tidigare klagat en hel del på kunderna som besöker vår restaurang, kanske inte här men en hel del i verkliga livet. Besvärliga kunder som medvetet eller omedvetet gör jobbet om möjligt ännu jobbigare än vanligt. Och dom kommer hela tiden. En uppskattning skulle vara att 0.5 av 10 är riktigt trevliga, såna som gör dagen uthärdlig och får dig på gott humör. 1 av 10 är riktiga rötägg som gör sig jobbiga och dryga och sänker humöret till minusnivå hos dig. Av de övriga 8.5 är kanske 2 trevliga och 2 jobbiga. Resten är neutrala.

Rent krasst så verkar de flesta av dom jobbiga inte vara medvetna om hur besvärliga dom är och hur illa vi anställda tycker om dom. Även om man kan tycka att lite gammal hederlig självinsikt borde finnas där, så verkar detta inte vara fallet. Jag tror iofs inte att jag kan ändra på rötäggen, men de övriga jobbiga och neutrala kunderna som ofta är helt omedvetna om vår situation skulle kunna påverkas. Jag kan inte kräva att de ska ha insikt i vår specifika situation då de inte har jobbat på en snabbmatsrestaurang själva, så därför har idéen uppkommit om en kundguide. Läs den, även om du själv tycker att du beter dig exemplariskt. Jag lovar att det finns saker som du inte har en aning om, eller inte har tänkt på. För vår skull.

Den Stora Kundguiden

1. Ha tid på dig
Det är jättejobbigt med folk som kommer in och trampar runt av stress och säger "Vad har ni som går snabbt?" eller "Jag har en buss att passa, skynda dig!". Det är inte vårat problem om du har bråttom, då kan du strunta i att äta hos just oss. Käka hemma eller dit där du ska. Vår situation är tillräckligt stressad som den är, och att bli pushad ännu mer är verkligen jobbigt. Man får en klump i magen och dåligt samvete för att man inte orkar.

2. Beställ enkla saker
Okej att du älskar de friterade snacksen eller en friterad burgare. Och om det verkligen är lungt och ingen annan i kön så är det okej. Men om du ser att det är stressat, det inte finns just din grej framme bland burgarna som är klara och expediten ser trött ut: skit i det. Tänk på andra. Detta är svårt för dig att avgöra, du vet ju inte hur situationen är just då. Så fråga istället. Förmodligen kommer du få ett ja till svar, men om du ser tvekan eller hur blicken blir stressad/uppgiven/trött osv så tacka nej. För ett tag sen hade jag en kund som frågade om det var okej med en burgare, eller om det blev besvärligt för oss. Jag älskade honom av hela mitt hjärta just då. Hans solidaritet värmde verkligen. En förebild!

3. Bestäm dig innan du kommit fram
Det finns inget stressigare än att bli avbruten när du är uppe i ett stressat tempo, kön är lång och du vill bara jobba bort den, av någon som tvekar och frågar och ångrar sig. Se till att du har beställningen färdig när det är din tur.

4. Säg viktiga saker direkt
Du rabblar upp en lång beställning av menyer, burgare och tillbehör för att sist av allt säga att jajustdet du ska ju ha ost på den första burgaren. Detta blir krångligt för kassören, men främst för köket. Du tar upp onödog tid, gör allt mycket krångligare och stressigare samt kräver att personen i kassan ska gå utöver sin vanliga rutin. I stress blir det mycket förvirrat.

5. Var trevlig
Ett extra leende, snäll ton, ett tack så mycket, trevlig helg bla bla. Det gör jättemycket.

6. Betala inte med stora sedlar
Du behöver inte ge jämna pengar, inte alls. Men en 500-lapp (eller ännu värre: 1000-lapp!) när du handlat för runt 30 kronor är inte försvarbart. Jag förstår inte dessa kunder. Åtminstone jag blir väldigt stressad av stora sedlar, eftersom risken att räkna fel vid växeln är så mycket större. Man är livrädd att ge en hundring för mycket tillbaka.

7. Namnskyltar
Vi har dom för att vi måste. Vi vill inte ha dom. Dom allra flesta tycker att det är obehagligt att främmande människor vet vad vi heter. Så säg inte "Hej Anna!" eller "tack så mycket Anna" om du inte känner att situationen tillåter det. Det är förvirrande, och obehagligt. Jag vet inte vad du heter.

8. Klagomål
Om du tycker att något är dåligt med regelverket i restaurangen så är det inte vårt fel. Vi har ingen som helst bestämmanderätt, ingen makt över någonting och definitvt inget att säga till om vad gäller regler. Det är vi som följer reglerna. Så känner du att du verkligen måste klaga så gör det hos chefen. Om du vill göra det på plats så fråga oss efter överordnad, istället för att spy din galla över oss. Det är inte rättfärdigat.
    Om något blivit fel i din beställning så var vänlig. Misstag kan alla göra, och vår stressiga situation är upplagd för misstag. Var istället glad för alla misstag som inte hände, men som borde ha hänt med tanke på den press vi jobbar under. Jag lovar, om du är snäll och bara påpekar att ojdå det måste ha blivit fel här så hjälper vi dig med glädje att rätta till det. Du får en ny burgare el dylikt. Om du däremot går ut med en anlagande och dryg attityd så kommer vi inte anstränga oss. Då gör vi det för att vi måste, och du får otrevlighet tillbaka. Om än diskret.

------------------------------------------------------------------

To be continued...

Kommentarer
Postat av: Fastfoodrestaurangen

Fyfan, Jag känner igen mig på alla dina punkter. Otroligt.. fyfan vilken bra guide, jag har nästan lust att skriva ut den och sätta upp den framför min kassa. Det värsta som finns är folk som beställer 3-4 menyer och kommer på senare att dom vill ha bacon på sin burgar jävel.

Och dessutom, alla människor som tror att dom är mer värda än en själv. Och tror att dom är så jävla viktiga att dom ska få special service för att dom har bråttom, eller glömde att lägga till en plusmeny osv.

Grymt inlägg!!

Postat av: d

blogga mera! jag behöver dig (har liknande jobb, håller på att gå under)!

2007-11-17 @ 03:40:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback